
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

 

I SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci  

 

1.1 U saopštenju Medrese Gazi Isa-beg u Novom Pazaru od 4.11.2009. godine, koje je 

potpisao direktor Mustafa ef. Fetić, urednik novopazarskog radija Sto plus Ishak Slezović 

optužen je da je posredstvom tog radija i agencije Beta tendenciozno plasirao informaciju da 

je jedna učenica Medrese zaražena virusom novog gripa A H1N1. Slezović se u saopštenju 

optužuje da je u više navrata bio nosioc širenja neistina o Islamskoj zajednici i njenim 

ustanovama, te da je vest o gripu plasirao sa ciljem skrnavljenja ugleda Medrese Gazi Isa-beg 

u Novom Pazaru, izazivanja panike i pometnje kod učenika, njihovih roditelja i drugih 

pripadnika Islamske zajednice.  

Naime, Radio Sto plus, čiji je Slezović urednik, 2. novembra preneo je izjavu upravnika 

bolnice u Novom Pazaru Alana Kurpejovića, da se za dva lica sa simptomima gripa u ovom 

gradu sumnja da su zaraženi virusom A N1H1, te da je materijal za analizu prosleĎen 

Institutu Torlak koji će definitivno odgovoriti da li je novi grip prisutan i u Novom Pazaru. 

Kurpejović je izjavio i da jedna od dve osobe sa simptomima gripa pohaĎa Medresu u Novom 

Pazaru. Narednog dana Radio Sto plus preneo je i novu izjavu Alan Kurpejovića da su analize 

potvrdile da pacijenti nisu zaraženi virusom tipa A H1N1, da se osećaju bolje i da će tokom 

dana biti pušteni na kućno lečenje. 

Novinska agencija Beta i Sto plus radio obratili su se ministarima vera i kulture, Bogoljubu 

Šijakoviću i Nebojši Bradiću sa zahtevom da reaguju povodom saopštenja novopazarske 

medrese.  

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da se u javnim glasilima slobodno objavljuju 

informacije o pojavama o kojima javnost ima opravdani interes da zna, osim kada je 

drugačije odreĎeno zakonom. U konkretnom slučaju, Radio Sto plus je u uslovima proglašene 

epidemije gripa verno preneo izjavu upravnika bolnice u Novom Pazaru.  Zakonom o javnom 

informisanju, dalje, izričito je predviĎeno da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja, ni jednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok informacija, kao ni 

da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. Od početka epidemije mediji su prenosili informacije o čitavom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

 

nizu obrazovnih ustanova u kojima je došlo do zaraze ili sumnje na zarazu virusom tipa A 

H1N1, ali je jedino u slučaju Radija Sto plus i Medrese Gazi Isa-beg u Novom Pazaru, došlo do 

toga da se informisanje zasnovano na informacijama iz zvaničnih izvora krajnje neprimereno 

karakteriše kao izazivanje panike i napad na versku zajednicu o čijoj je obrazovnoj ustanovi 

reč. 

 

1.2 Ekipi Hrvatske radiotelevizije, predvoĎenoj urednikom emisije "Nedeljom u dva" 

Aleksandrom Stankovićem, koja je u Mokroj gori snimala intervju sa Emirom Kusturicom, 

režiser je 4.11.2009. godine, protestujući zbog postavljenih pitanja, naredio da napusti selo i 

da mu preda snimljeni materijal. Prema navodima Hrvatske televizije, vreĎanje i 

maltretiranje trajalo je oko 45 minuta, nakon čega je ekipa popustila, predala snimljeni 

materijal i napustila Mokru goru. Prema Stankovićevim rečima, pitanja koja su iznervirala 

reditelja odnosila su se na Slobodana Miloševića i Kusturičin odnos s njim. Objašnjavajući šta 

se dogodilo na Mokroj gori, Emir Kusturica izjavio je da je prekinuo razgovor sa ekipom 

Hrvatske televizije zbog zle namere novinara. Nekoliko dana kasnije, Emir Kusturica je 

Hrvatskoj radioteleviziji vratio snimljeni materijal. Kusturica je takoĎe tvrdio da nije oduzeo 

materijal, već da ga je ekipa Hrvatske televizije u žurbi zaboravila. 

 

U skladu sa važećim propisima u Srbiji, Emir Kusturica, ali i svako treće lice koje bi se našlo u 

sličnoj situaciji, ima pravo ne samo da odbije snimanje, nego i da se protivi emitovanju, ali ne 

i pravo da oduzme snimljeni materijal. Konkretno, u skladu sa Zakonom o javnom 

informisanju video zapis lika i audio zapis glasa, osim u odreĎenim zakonom predviĎenim 

slučajevima, ne može se objaviti bez pristanka lica čiji lik odnosno glas takav zapis sadrži, ako 

se pri objavljivanju može zaključiti koje je to lice. Oduzimanje tuĎe stvari, sa druge strane, je i 

krivično delo predviĎeno Krivičnim zakonikom Republike Srbije. 

 

1.3 Zbog nesporazuma oko plaćanja mesečnih naknada, od 14. novembra, žitelji Leskovca 

i okolnih mesta Jablaničkog okruga ostali su bez lokalnih medija u ponudi kablovskog 

sistema. Tako se posredstvom SBB - Srpske kablovske mreže, najvećeg operatora kablovske 

televizije u Srbiji, u Leskovcu i okolini više ne vide TV Leskovac, TV 4S, MT, TV Klisura, K-1 i 

TV Vlasotince. Na konferenciji za novinare saopšteno je da program ovih TV kuća neće moći 

da se prati preko kabla sve dok ne budu ispunjene kluzule iz ugovora koji je ponudio SBB. O 

tome su, pre isključenja sa mreže, voĎeni dugi pregovori izmeĎu vlasnika lokalnih TV kanala i 

SBB, ali obostrano prihvatljivo rešenje nije pronaĎeno. Kako se čulo na konferenciji za 

novinare, SBB je tražio da svaka TV stanica mesečno plaća po 500 evra, ali to TV kuće nisu 

prihvatile. SBB, sa druge strane objašnjava da trenutno u svojoj mreži ima mesta za 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

 

distribuciju samo tri lokalne TV kuće iz Leskovca i okoline. SBB, kako prenosi dnevni list 

Danas, drži oko 90% kablovskog tržišta u Leskovcu. Krajem meseca u kablu se pojavio signal 

privatne TV K-1, a mediji su preneli da je ova stanica prihvatila predlog kablovskog operatora 

da mesečno plaća 300 evra za distribuciju signala. 

 

Zakon o radiodifuziji predviĎa izdavanje posebnih dozvola za kablovsko emitovanje 

programa, kao obavezno, osim za programe za koje je Republička radiodifuzna agencija 

izdala dozvolu za zemaljsko emitovanje na području za koje je dozvola za emitovanje izdata i 

pod uslovom da kablovski operator istovremeno besplatno emituje programe javnog servisa. 

Ova odredba trebalo je da stimuliše operatore da distribuiraju lokalne televizijske programe. 

MeĎutim, budući da Republička radiodifuzna agencija, više od 7 godina nakon usvajanja 

Zakona o radiodifuziji, još uvek nije počela da izdaje dozvole za kablovsko emitovanje, dovela 

je do toga da se u praksi domaćih operatora pod različitim uslovima distribuiraju domaći u 

odnosu na strane televizijske programe, a razlike postoje i u tretmanu različitih domaćih 

televizijskih programa. Konkretno, dok stranim proizvoĎačima televizijskog programa, 

kablovski operatori plaćaju pravo na distribuciju njihovih sadržaja, od domaćih proizvoĎača 

televizijskog programa očekuje se da plaćaju kablovskim distributerima kako bi uopšte bili u 

prilici da im se program naĎe u kablovskoj ponudi. Ovo je posebno izraženo u odnosu na 

lokalne i regionalne emitere. RATELovim Pravilnikom o uslovima za pružanje usluge 

distribucije radijskih i televizijskih programa i sadržaju odobrenja (“Službeni glasnik RS”, br. 

26/2009), predviĎeno je da su kablovski operatori dužni da, u skladu sa tehničkim 

mogućnostima, obezbede da, na području na kome pružaju ili nameravaju da pružaju uslugu, 

njihove usluge budu dostupne svim zainteresovanim pretplatnicima, bez diskriminacije. 

Pravilnik ne sadrži ni jednu odredbu koja bi izričito zabranjivala diskriminaciju proizvoĎača 

medijskih sadržaja koji se kablovskim sistemima distribuiraju. Ovakva diskriminacija je, 

meĎutim, zabranjena Zakonom o zaštiti potrošača (“Službeni glasnik RS”, br. 79/2005), koji 

se u konkretnom slučaju odnosi i na proizvoĎače medijskih sadržaja, budući da uslugu 

distribucije sadržaja koriste za sopstvene potrebe. Ovaj zakon, naime, predviĎa da je 

zabranjeno vršiti diskriminaciju potrošača u pogledu uslova pružanja usluge, odnosno da 

takva diskriminacija predstavlja privredni prestup za koji su propisane kazne u rasponu od 

300.000 do 3.000.000 dinara. TakoĎe, sporazumi kojima se primenjuju nejednaki uslovi 

poslovanja na iste poslove u odnosu na različite učesnike na tržištu, čime se učesnici na 

tržištu dovode u nepovoljniji položaj u odnosu na konkurente, što se očigledno radi u odnosu 

na domaće proizvoĎače medijskih sadržaja, jesu restriktivni sporazumi zabranjeni Zakonom 

o zaštiti konkurencije. Zaključivanje restriktivnih sporazuma kažnjivo je merom zaštite 

konkurencije koju izriče Komisija za zaštitu konkurenicije, a koja može iznositi čak do 10% 

ukupnog godišnjeg prihoda. Na kraju, Zakonom o javnom informisanju propisano je da lice 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

 

koje se bavi distribucijom javnih glasila ne sme da odbije da distribuira nečije javno glasilo 

bez opravdanog komercijalnog razloga, kao ni da za distribuciju javnog glasila postavlja 

uslove koji su suprotni tržišnim principima. U konkretnom slučaju, opravdanog 

komercijalnog razloga kablovskih operatora, kao lica koje se bavi distribucijom radio i 

televizijskih programa, za odbijanje distribucije najverovatnije nema, budući da se strani 

televizijski programi, po informacijama kojima autori ovog izveštaja raspolažu, emituju bez 

naknade koju bi njihovi proizvoĎači plaćali. Postupanje suprotno navedenoj zabrani 

predstavlja privredni prestup za koji je propisana kazna u rasponu od 100.000 do 1.000.000 

dinara. Poslednjim izmenama Zakona o javnom informisanju, u jedinoj izmeni koja nije 

kritikovana, odnosno čija ustavnost nije osporena, predviĎeno je i da osnivač javnog glasila 

čija je distribucija obustavljena u celosti ili u značajnom delu bez opravdanog komercijalnog 

razloga, odnosno kao rezultat postavljanja uslova koji su suprotni tržišnim principima, ima 

pravo da pred nadležnim sudom zahteva naknadu štete koju je usled toga pretrpeo. MeĎutim, 

formulacija člana 16 kojim je predviĎen najmanji iznos naknade štete, takva je da je pitanje 

kako bi nadležni sud u praksi postupio u slučaju da tužbu podnese elektronski medij. Zakon, 

naime najmanji iznos naknade vezuje za vrednost prodatog oglasnog prostora za sve brojeve 

javnog glasila koji nisu distribuirani povredom zabrane, iz čega se vidi da je zakonodavac u 

vidu imao prevashodno štampane medije, a da je sudovima ostavljeno da istumače šta će 

smatrati “brojevima javnog glasila” u slučaju TV stanica.  

 

1.4 Navijači fudbalskog kluba Partizan iz Beograda, tokom prvenstvene utakmice sa 

Smederevom održane 21. novembra, skandirali su sa tribina pretnje i uvrede na račun 

Brankice Stanković, urednice istraživačkog programa „Insajder“ Televizije B92, kao odgovor 

na najavu ove televizije da će od 3. decembra otpočeti sa emitovanjem novog serijala 

„Insajdera“, koji će se, izmeĎu ostalog baviti i voĎama ekstremnih navijačkih grupa čiju je 

zabranu prethodno zatražio Republički javni tužilac. Navijači Partizana, konkretno jedan broj 

pripadnika navijačke grupe „Alkatraz“, osumnjičeni su za ubistvo francuskog državljanina 

Brisa Tatona, koji je napadnut u centru Beograda 17. septembra, pre početka fudbalske 

utakmice Partizan – Tuluz, a preminuo od posledica zadobijenih povreda 12 dana kasnije. 

 

Zakonom o javnom informisanju izričito je predviĎeno da niko ne sme da ograničava slobodu 

javnog informisanja, kao ni da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao 

ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. TakoĎe, poslednjim izmenama Krivičnog 

zakonika, jedna kategorija poslova dobila je zakonski tretman posla od javnog značaja. 

Poslovima od javnog značaja smatra se obavljanje profesije ili dužnosti koja ima povećani 

rizik za bezbednost lica koje ga obavlja, izmeĎu ostalog i poslovi od značaja, izmeĎu ostalog i 

za javno informisanje. Posledično tome, pretnja odnosno ugrožavanje sigurnosti lica koje 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

 

obavlja poslove od javnog značaja u oblasti informisanja, i to pretnja odnosno ugrožavanje 

sigurnosti koje je u vezi sa poslovima koje takvo lice obavlja, goni se po službenoj dužnosti i 

kažnjava zatvorom od jedne do osam godina. Do ovakvih izmena koje su stupile na snagu u 

septembru ove godine, za pretnju učinjenu novinaru, po pravilu se nije gonilo po službenoj 

dužnosti, a zaprećena kazna bila je kazna zatvora do godinu dana, odnosno samo izuzetno od 

tri meseca do tri godine, ukoliko je pretnja bila učinjena prema više lica ili ako je izazvala 

uznemirenost graĎana ili druge teške posledice. Ovom konkretnom izmenom novinari su 

nesporno bolje zaštićeni nego što je to ranije bio slučaj. Ostaje, meĎutim, da se vidi kako će se 

izmennjeni Krivični zakonik primenjivati u praksi. 

 

2.         Sudski postupci 

 

2.1 Istražni sudija Okružnog suda ukinuo je 9. novembra pritvor novinaru Slavoljubu 

Kačareviću. “Posle saslušavanja sva tri pozvana svedoka istražni sudija je, uz pristanak 

tužilaštva, Kačareviću ukinuo pritvor,” rekla je portparol ovog suda Ivana Ramić. Podsećajući 

da je Kačareviću pritvor odreĎen zbog mogućeg uticaja na svedoke, ona je naglasila da „više 

ne postoji zakonski osnov za Kačarevićevo zadržavanje“. Peticiju Udruženja novinara Srbije 

za puštanje Kačarevića i odbranu sa slobode prethodno su potpisala 542 novinara i glavna i 

odgovorna urednika iz gotovo svih medija u zemlji. Kačarević je uhapšen 28. oktobra, a 

narednog dana mu je odreĎen pritvor do 30 dana zbog sumnje da je zloupotrebio službeni 

položaj. Kačarević, bivši glavni urednik lista „Glas javnosti” i član Izvršnog odbora Udruženja 

novinara Srbije (UNS), tereti se da je, zajedno sa Radisavom Rodićem, pokretačem listova 

„Kurir” i „Glas javnosti”, počinio krivično delo zloupotrebe službenog položaja. Zahtev za 

sprovoĎenje istrage protiv Kačarevića, u svojstvu direktora preduzeća „Manami”, čiji je 

vlasnik i predsednik Upravnog odbora bio Rodić, podnet je zbog sumnje da su štamparsku 

mašinu kupljenu kreditom Komercijalne banke preneli na NIP „Glas”, čime je preduzeće 

„Manami” ostavljeno bez imovine, a Komercijalna banka onemogućena da naplati kredit. 

Radisav Rodić i dalje je u pritvoru. 

 

2.2 Pančevačka policija podnela je 19. novembra krivičnu prijavu protiv dva lica zaposlena 

u privatnoj novinskoj kući „Pančevački pres centar“, zbog sumnje da su počinili krivična dela 

zloupotrebe službenog položaja, falsifikovanja službene isprave i poreske utaje. Opštinski 

javni tužilac Branislava Vučković je rekla da, zbog obaveza poštovanja pretpostavke nevinosti, 

ne može da navede detaljnije podatke o tome. Novinari „Pančevačkog presa“, koji su se pre 

dve godine odvojili od lista „Pančevac“, žalili su se da su poslednjih meseci bili na meti 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

 

inspektora Odseka za privredni kriminal u Policijskoj upravi Pančeva, koji su ih saslušavali u 

redakciji, kao i njihove poslovne partnere, uz kontrolu knjigovodstva i poslovanja.  

 

I u slučaju Kačarevića i Rodića, kao i u slučaju zaposlenih u „Pančevačkom pres centru“, po 

navodima nadležnih postupci se vode zbog sumnje na dela zloupotrebe službenog položaja, 

odnosno u slučaju „Pančevačkog pres centra“ i sumnje na dela falsifikovanja službene isprave 

i poreske utaje, odnosno ne neposredno u vezi sa izveštavanjem listova koje su osnovali ili 

ureĎivali. Činjenica da se u poslednje vreme vodi više postupaka protiv odgovornih u 

privrednim društvima koja su osnivači javnih glasila, često dovodi i do suprotstavljanja, s 

jedne strane, interesa efikasnog voĎenja krivičnih istraga, a sa druge, potrebe da se zaštiti 

pravo na slobodu izražavanja, odnosno da se ne ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja. 

 

2.3 Zdravstveni centar iz Valjeva podneo je krivičnu prijavu protiv SlaĎane Stevanović 

dopisnice dnevnog lista Press iz tog grada, objavio je dnevni list Danas 10. novembra. 

Krivičnom prijavom Stevanovićevoj se stavlja na teret izazivanje panike tekstom objavljenim 

početkom oktobra o smrti petogodišnje Teodore Jovanović, koji je u redakciji naslovljen sa 

„Drama u Valjevu: doktori ubili malu Teodoru“. Devojčica je preminula 1. oktobra ujutru, a 

protiv pedijatra Vladimira R. (35), koji je dežurao na Dečijem odeljenju, pred Opštinskim 

sudom je pokrenut krivični postupak zbog nesavesnog lečenja. Direktor valjevskog 

Zdravstvenog centra Ilija Tripković, još početkom oktobra najavio je pokretanje postupka 

zbog izazivanja „panike u javnosti, nepoverenja u lekare i blaćenja lekarske profesije“, a sličan 

stav tih dana izneo je i ministar zdravlja Srbije Tomica Milosavljević. Prema rečima 

Stevanovićeve, doktor Tripković je u kontaktima sa njom tada tvrdio da „nema primedbi na 

tekst“, ali da mora da reaguje zbog naslova sa prve strane Pressa, bez obzira na to što je znao 

da je naslov redakcijski. Uredništvo Pressa saopštilo je da stoji iza svega što je objavljeno u 

vezi sa „slučajem Teodora“, te pozvalo Tripkovića da postupke pokrene protiv glavnog 

urednika i ureĎivačkog kolegijuma. 

 

Izazivanje panike iznošenjem ili pronošenjem lažnih vesti ili tvrdnji učinjeno putem 

sredstava javnog informisanja kažnjivo je zatvorom od šest meseci do pet godina. U praksi, 

posebno tabloida, često se dogaĎa da se, inače nesporni tekstovi, opremaju 

senzacionalističkim naslovima, koji čak i ne odgovoraju sadržaju teksta. U konkretnom 

slučaju je izgleda nesporno da novinar SlaĎana Stevanović nije autor spornog naslova, te bi 

postupak eventualno mogao da se vodi protiv autora, ako se on otkrije, odnosno odgovornog 

urednika. Odredbama Krivičnog zakonika predviĎeno je da se izvršiocem krivičnog dela 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za novembar 2009 

 

 

izvršenog objavljivanjem informacije u novinama, na radiju, televiziji ili drugom javnom 

glasilu smatra autor informacije, a da se izuzetno izvršiocem smatra odgovorni urednik, 

odnosno lice koje ga je zamenjivalo u vreme objavljivanja informacije, ako je do završetka 

glavnog pretresa pred prvostepenim sudom autor ostao nepoznat, ako je informacija 

objavljena bez saglasnosti autora ili ako su u vreme objavljivanja informacije postojale 

stvarne ili pravne smetnje za gonjenje autora, koje i dalje traju. 

 


